autizam123Kako su povezani stres i autizam?

Dijagnostički metod koji doktor Kučera primenjuje u praksi, naziva se analiza varijabilnosti srčane frekvencije (HRV-heart rate variability analysis). Ona nam daje objektivnu sliku o svakodnevnom stresu autistične dece. Na sajtu doktora Kučere stoji „HRV test je test za određivanje statusa autonomnog nervnog sistema, njegovih komponenti i nivoa kontrole i regulacije, rezervi, performanse i efikasnosti“. Ovi nalazi zapravo ukazuju na stanje tela – kako je organizovano, tako se i ponaša. Jedan od parametara u ovoj analizi je stres indeks, čije su fiziološke vrednosti u rasponu od 50 do 70 jedinica kod dece, a do 150 jedinica kod odraslih. Kod dece sa autizmom, vrednosti stres indeksa su obično 700 do 800 jedinica, nekad i više. Ta vrednost odgovara stanju ekstremne iscrpljenosti od stresa kod odraslih. Možemo pretpostaviti da, zbog niskih sposobnosti prilagođavanja, deca sa autizmom doživljavaju neku vrstu konstantnog stresa. Zbog toga, oni beže u svoj unutrašnji svet i kompenzuju to raznim stereotipima i ritualima, koji predstavljaju njihovu sigurnost.

HRV test ne određuje samo nivo stresa, nego služi i kao osnova za procenu „faktora koji mogu uticati na autonomni nervni sistem, njegov rad i efikasnost, ciljane upotrebe složenih dijetetskih suplemenata, sposobnih da optimizuju ovaj sistem. Kod već razvijenih oboljenja, moguće je  dostići kvalitetniji život, smanjena je učestalosti potencijalnih neželjenih dejstava lekova i poboljšana je njihova efikasnost. „

HRV test koristi tačnu proveru i poređenje stanja pre početka korišćenja karnozina i posle nekoliko meseci korišćenja. Prvim merenjem, stres indeks kod većine dece je veoma visok, korišćenjem karnozina opada, a prvi rezultati se obično vide nakon tri meseca, kada se ponovo radi merenje. Početak dejstva karnozina je individualan, kod nekog se efekti vide brzo, a kod nekih je potrebno godinu ili čak dve. Efekti takođe zavise i od doziranja i od vremena korišćenja karnozina, ponekad je za održavanje pozitivnih efekta potrebna doživotna upotreba.

Za nas, veliku vrednost ima znanje da se deca sa autizmom ponašaju „neprilagođeno“, iz straha od spoljašnjeg sveta, koji ne razumeju. Mi bi trebali da znamo da iskoristimo ovo znanje na pravi način, u kvalitetnom vaspitanju te dece.